Köpvillkor
Kontaktuppgifter:
Däcksmart (Däcksmart Fordonsservice Sverige AB) har organisationsnummer 559255-8745.
Mail:
info@dacksmart.se
Adress: Hovslagarevägen 19, 192 54, Sollentuna.
Nedan följer köp- och avtalsvillkor som Däcksmart tillämpar:
Personuppgifter
Vi följer Dataskyddsförordningen (GDPR). När du, som är privatperson anger dina uppgifter, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter enligt GDPR, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.
Däckskiftessäsongen
Däckskiftessäsongen avser perioden mellan 15 mars till 15 maj och 15 oktober till 15 december.
Däckskiftestjänsten
Tjänsten innebär däckskifte på plats hos kund. Tjänsten är endast tillgänglig i det området där Däcksmart är verksamma. Området framgår enligt kartbild på hemsidan. Gäller endast fastland. Däcksmart förbehåller sig rätten att neka bokningar av tjänster som gjorts på adresser som ligger utanför området. Däcksmart förbehåller sig även rätten att neka kunder där våra däckmontörer bedömer att däckskifte inte är genomförbart.
För båda parters trygghet så tar Däcksmarts däckmontörer foto på bilen innan och efter utfört däckskifte.
Bokning
Bokning av tjänst görs via bokningssystemet enligt tillgängliga tidslotter på hemsidan. Möjliga tidslotter är 9-13, 13-17 och 17-21. Däcksmart förbehåller sig rätten att ändra/korrigera bokningar vid ev. felskrivningar.
Max antal bilar per bokning är begränsat till 4.
Beräknad tid för ankomst
Aktuell dag för bokad tidslott skickar Däcksmart ut ett sms om beräknad tid för ankomst. Om du inte fått något sms innan 09:00. Vänligen kontakta Däcksmart på
info@dacksmart.se för att erhålla tiden. Om förseningar skulle förekomma så kontaktar Däcksmart dig med en ny beräknad tid.
Avbokning
Avbokning av tjänst görs genom att skicka ett mail till
info@dacksmart.se. Avbokning måste ske minst 24 timmar innan bokad tidsslott för att undvika debitering.
Ändra bokning
Ändring av bokning görs genom att avboka sin tid enligt ovanstående och sedan göra en ny bokning på hemsidan.
Priser
Priserna är styckpriser inklusive moms om inget annat anges. Vi reserverar oss för eventuella skrivfel.
Betalning
Vi erbjuder följande betalningsalternativ:
- Kortbetalning med alla vanliga kort som Visa, Mastercard, American express och även Samsung, Apple och Google pay via handburen kortterminal samt kortbetalning på hemsidan.
- Swish kopplat till företagskonto.
- Fakturabetalning via Klarna AB.
Kvitto/Orderbekräftelse
Orderbekräftelsen som skickas till dig via e-post efter att du gjort en bokning gäller som kvitto. Om du även kontrollerat din skräppost och fortfarande inte fått en orderbekräftelse inom 30 minuter, vänligen ta kontakt med oss på
info@dacksmart.se så hjälper vi dig med en ny orderbekräftelse.
Skadehantering
Däcksmart ansvarar för skador på bil och hjul som orsakats av våra däckmontörer i samband med utförande av våra tjänster. Däcksmart förbehåller sig rätten att hänvisa kunden till en utsedd verkstad för reparation. Däcksmart står endast för verkstadskostnaden.
Reklamation
För att göra en reklamation av en vara, skicka ett mail till
info@dacksmart.se
Har du möjlighet att ta ett kort på produkten så kan detta skynda på hanteringen.
Du har enligt svensk lag möjlighet att reklamera en vara i upp till 3 år efter köpet. Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller alltså inte normalt slitage eller åldrande av produkt. En reklamation skall göras så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Efter att vi mottagit den returnerade varan kommer vi att behandla ärendet inom 30 dagar.
Däckhotellstjänsten
Förvaringstid
Däckhotelltjänsten betalas per säsong. En säsong innebär tiden mellan ett byte av vinter till sommardäck och vice versa dock max 8 månader.
Däcksmarts ansvar
Däcksmart säkerställer att kundens hjul är fullt försäkrade och förvaras tryggt och säkert i Däcksmarts lokaler.
Hjulens skick och mönsterdjup kontrolleras under förvaringstiden och kunden meddelas vid anmärkningar. Kunden erbjuds en offert för köp av nya däck vid behov.
Förlängning av däckhotellstjänsten
För att förlänga däckhotellstjänsten måste kunden göra en bokning av däckskifte och däckhotell på hemsidan under perioden för däckskiftessäsongen. Om ingen tillgänglig tid passar så kan kunden kontakta
info@dacksmart.se för överenskommelse om en tid för däckskifte.
Upphörande av däckhotelltjänsten
För att upphöra med däckhotellstjänsten så kan kunden göra en bokning med endast däckskifte på hemsidan under perioden för däckskiftessäsongen. Däcken som körts ut till kunden skiftas och däcken lämnas därefter kvar hos kund. Om kunden önskar upphöra med däckhotellstjänsten utanför perioden för däckskiftessäsongen eller upphöra med tjänsten utan att boka ett däckskifte så debiteras kunden en utkörningsavgift på 300 kr. Samma avgift gäller om kunden under förvaringstiden önskar byta ut de däcken som förvaras.
Om ingen förlängning eller upphörande av däckhotell görs efter 8 månader
Däcksmart har rätt att i enlighet med Lag (1985:982) om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats eller på annat sätt göra sig av med hjulen.
Kundens ansvar
Om kunden är på plats
Du som kund är skyldig att vara på plats och kontaktbar vid tiden för beräknad tid för ankomst för att ge möjligheten till våra däckmontörer att utföra tjänsten. Vid ankomst blir du uppringd på det angivna telefonnumret i bokningen. Om kunden inte är kontaktbar så kvarstannar våra däckmontörer på adressen i upp till 10 minuter. Efter det så förbehåller Däcksmart sig rätten att lämna adressen utan åtgärd och utan återbetalning.
Ovanstående gäller inte om kunden försett Däcksmart med tillräcklig information för att utföra däckskiftet utan kundens närvaro.
Om kund inte är på plats
Däcksmart kan utföra tjänsten utan att kunden är på plats. Du som kund ansvarar för att tillgodose Däcksmart med korrekt och tillräcklig information för att utföra däckskifte utan kundens närvaro.
Informationen lämnas i samband med bokning:
- Var däcken finns
- Var ev. låsbultsnyckel finns
- Övrig information
Du som kund ansvarar för att parkera ditt fordon på en plan yta med arbetsutrymme på ca 1 m på sidorna för våra däckmontörer.
Tillhandahålla material och verktyg anpassade för ditt fordon/hjul
Utöver det så ansvarar kunden för att tillgodose våra däckmontörer med material som krävs för att genomföra skiftet såsom låsbult, hjulbultar, navringar med mera.
Om ovanstående ej är uppfyllt så förbehåller Däcksmart sig rätten att lämna adressen utan åtgärd och utan återbetalning.
Däcken tillgängliga
Kunden ansvarar för att hjulen som ska skiftas är tillgängliga på adressen där bokning skett. Om kunden inte beställt bärhjälp så är kunden skyldig att lägga fram hjulen i närheten av bilen.
Om detta ej har gjorts så förbehåller Däcksmart sig rätten att antingen neka eller utföra tjänsten och sedan debitera kunden för tilläggstjänsten bärhjälp.
Köp av däck
Tjänsten innebär att Däcksmart levererar däcken till kund på bokad tid och monterar däcken på fälgen på plats hos kunden.
Montering och balansering
Montering och balansering kan beställas till lösa däck och fälgar som kund redan har. Detta förutsätter att fälg och däck har korrekt dimension.
Montering och balansering läggs alltid till automatiskt vid köp av däck.
Leveranstid av däck
I normalfallet är leveranstiden mellan 2-10 dagar efter bokning. Avvikelser kan förekomma och om vi mot förmodan inte skulle ha fått in dina däck inför din bokade tid så tar vi kontakt med dig via mail eller telefon där Du som kund ges möjlighet att boka en ny tid.
Om däcken ej finns tillgängliga hos vår däckleverantör så kommer du som kund meddelas omgående och ges möjlighet till att antingen avbryta ordern eller välja ett annat däck.
Ångerrätt
Du har alltid full returrätt inom 14 dagar efter du mottagit dina varor. Varan ska återlämnas i oanvänt skick. Du får själv stå för fraktavgiften av din retur. För att göra en retur, skicka ett mail till
info@dacksmart.se. Medskickat i din retur måste ditt namn, adress och registreringssnummer finnas med så att vi enkelt kan hitta din beställning.
Ångerrätt vid köp av däck
Observera att om däcken monterats på fälg så anses de vara i använt skick och kan ej returneras.
För att ångra en beställning av däck så måste Däcksmart meddelas på
info@dacksmart.se senast 24 timmar innan din bokade tid för att undvika debitering.
Förhinder vid montering
Vid beställning av däck där Däcksmart ej kunnat fullgöra monteringen på grund av fel dimension eller andra felaktigheter som ej beror på Däcksmart tas en utkörnings och returavgift ut på 399:-. Avgiften ska täcka kostnaden för utkörningen och returhanteringen av de beställda däcken.
Övrigt
Vi reserverar oss för slutförsäljning, eventuella skriv/text-fel samt att bilderna kan ge olika färgnyanser i olika datorer.
Alla varor förblir vår egendom tills full betalning erlagts. Alla bedrägeriförsök polisanmäls.
Force Majeure
Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.
Tvist
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.